Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
07.09.2008 11:25 - Groovy Sessions 129 2008-09-07 tribute to Isaac Hayes, the story of STAX Records, playlist by Dossiu Amudjev (playlist & videoclip)
Автор: fmgroovy Категория: Музика   
Прочетен: 1154 Коментари: 0 Гласове:
0

Последна промяна: 07.09.2008 23:54


Екипът на Groovy Sessions благодари на ресторант-пицария “Кривото”, защото освен наши добри приятели са и наши спонсори.

image

Groovy sessions 129
 
част първа / part one
image
image

Isaac Lee Hayes, Jr. (August 20, 1942 – August 10, 2008)

Isaac Hayes бе изпълнител, композитор, музикант, продуцент, аранжор и актоьор. Името му се свързва с един от върховите моменти е развитието на фънк и соул музиката от края на 60-те и началото на 70-те. Това е и един от залтните периоди за лейбъла STAX , за който Hayes работи и благодарение на който на пазара се появяват албумите Hot Buttered Soul” (1969) и “Black Moses(1971). Тези албуми се превръщат в библия за всеки фънк и соул изпълнител през следващите десетилетия. Но може би всички ще запомнят Isaac Hayes като човекът, създал един от култовите саундтраци на 70-те – музиката към филма “Shaftот 1971 година. Едва ли има почитател на фънк звученето по света, който да не е чувал заглавната тема към филма.

image

По-интересени, но и по-близки до светогледа на афро-американците, са соул баладите на Hayes, които освен с политически и социално ориентираните си текстове, добиват известност и с времетраенето си. Повечето от композициите са с дължина между седем и десет минути, с дълги интродукции, което е нетипично за периода на 70-те, когато дължината на песните е съобразена с издаването им на 7” сингли (което означава, че не трябва да са по-дълги от 3 до 4 минути). Затова и  повечето албуми на изпълнителя от този период съдържат между 4 и 6 теми. Типични примери в това отношение са композициите “(They Long To Be) Close To You” и “Part-Time Loveот  Black Moses (1971), “By the Time I Get to Phoenixот Hot Buttered Soul (1969), “I Stand Accusedот The Isaac Hayes Movement (1970) и Do Your Thing (Vocal)” от саундтрака на Shaft (1971), която е с продължителност 19:38 минути. В края на 90-те Hayes отново напомня за себе си, озвучавайки персонажa Chef от анимационния сериал Sout Park.


isaac haye tribute

01 / isaac hayes / rock me baby / live at the sahara tahoe / stax / 1973
02 / isaac hayes / ellie"s love theme / shaft ost  / stax / 1971
03 / isaac hayes / do your thing / do your thing 7” single edit / stax / 1972
04 / isaac hayes / theme from “shaft” / live at wattstax / stax / 2003
05 / isaac hayes / breackthrouhg / truck turner ost / stax / 1974
06 / isaac hayes / use me / lave at the sahara tahoe / stax / 1973
07 / isaac hayes / pursuit of the pimpmobile / truck turner ost / stax / 1974

image
The STAX years

image

STAX
Records е може би един о т най-интересните и известни лейбъли, занимаващи се с продуцирането на фънк, соул и ритъм’ ен блус от края на 50-те до края на 70-те. За съжаление като повечето малки независими лейбъли от онези години и този не успява да просъществува дълго и  в наши дни достъпът ви до архивите му зависи от прищявките на някои от големите музикални мейджъри. Затова и оригиналните издания на лейбъла се разменят на много високи цени на пазара “втора ръка”.

image

Лейбълът е създаден през 1957 година от Джим Стюарт (Jim Stewart) и сестра му Естел Акстън (Estelle Axton) в Мемфис. Основната цел в онези години е издаването на госпъл, фънк, блус  и джаз записи от южните щати. Сред големите звезди в каталога на компанията от този период са Otis Redding, Sam and Dave, Booker T. and the MGs, Rufus Thomas, Carla Thomas, William Bell, Eddie Floyd и Albert King. В началото на 60-те, компанията се превръща в основен издател на соул и ритъм’ен блус, но за съжаление без да успее да надскочи в продажбите си щата Тенеси. Тогава Сюарт сключва дистибуторски договор с Atlantic Records и с разпространението и рекламата се заема Ал Бел (All Bell). Този ход се оказва правилен в краткосрочен план и през следващите години STAX търпи сериозно развитие, като единственият конкурент на пазара се оказва детройтската компания Motown Records. От този момент повечето от хитовете на STAX излизат на пазара и с логото на Atlantic. Това е и периода, в който изгрява звездата на Айзък Хейс (Isaac Hayes). Последвалите договори с филмовите, компании и невероятния успех на саундтрака, към “Shaft” от 1971 и реализирането на десетки хит сингли, сред които Rufus Thomas (“Do the Funky Chicken”,  “(Do The) Push and Pull”,  “The Breakdown” и “Do the Funky Penguin”), Albert King (“I’ll Play the Blues for You”,  “Breaking Up Somebody’s Home” и “That’s What the Blues Is All About”), Little Milton (“That’s What Love Will Make You Do”), the Emotions (“Show Me How” и “My Honey and Me”), Тhe Soul Children (“I’ll Be the Other Woman”,  “Hearsay”,  “It Ain’t Always What You Do (It’s Who You Let See You Do It)” и “Don’t Take My Kindness for Weakness”) и Тhe Temprees (“Dedicated to the One I Love”), заварват неподготвен екипа на компанията.

image

Големите продажби и печалби имат нужда от менажиране, с което Стюарт не успява да се справи. За него най-важния момент си остава самото записване и селектиране на песните. Опитите на сестра му в търговския сектор се ограничават до създаването на музикалния магазин “The Satellites” в сградата на студиото. В началото този магазин изиграва положителна роля, като позволява на собствениците да се ориентират в музикалните вкусове на афро-американците, които са основното население в района и основните клиенти. Но със завалдяването на пазари като Ню Йорк и Лос Анжелес, освен печалбите се увеличава и канцеларската работа, която не е по вкуса на създателите на лейбъла. Пренебрегването на счетоводните проблеми води до срив на лейбъла в средата на 70-те, когато STAX e изправена пред фалит. Стига се до куриозния момент в края на 1974, когато Isaac Hayes, притиснат от Union Planters Bank, съди Stax за близо пет милиона и половина. Поради финансовите си затруднения към момента STAX, отстъпват своите продуцентски права върху албумите на Hayes, на него и банката, с което настъпва и краят на самата компания. През 1978 Fantasy Records, купуват правата за преиздаване на голяма част от албумите на лейбъла. През 2004 Concord Jazz, купува Fantasy Records, като по този начин придобива правата и върху албумите на STAX. В последствие Concord, преотстъпват правата за световно разпространение на продукцията си на Universal Music Group, запазвайки за себе си единствено американския пазар. По силата на договора между STAX и Atlantic от 1968 обаче, в последствие част от изданията минават под шапката на Warner Music Group, които в момента държат световното разпространение на имена като Sam & Dave, Ottis Redding и The Bar Keys. Юридическата каша около правата на голяма част изданията на STAX довежда до нежелание на мейджърите да се занимават с преиздаване на архивите на лейбъла. Затова в наши дни можете да намерите предимно компилации и много рядко цели албуми от онези години.

image

Разказвам ви всичко това, защото някъде по пътя сред административната и юридическа бъркотия около авторските, продуцентските и дистрибуторските права, мейджърите напълно забравят за основната цел на музиката – да стига от артиста до слушателя. А от студията на STAX Records, малко преди да бъде разрушено през 1988, е останало ето това:

image

08 / brooker t. & the mgs / green onions / green onions / stax / 1962

09 / carla thomas / b-a-b-y / b-a-b-y / what have you got to offer me 7” / stax / 1966

10 / otis & carla / tramp / tramp/tell it like it is 7” / stax / 1967
11 / sam & dave / soul man / soul man / may i baby 7” / stax / 1967
12 / johnnie taylor / who"s making love / who"s making love 7” / stax / 1968
13 / rufus thomas / do the funky chicken / do the funky chicken 7” / stax / 1969
14 / the staple singers / respect yourself / respect yourself 7” / stax / 1971
15 / albert king / breaking up somebody"s home / i"ll play the blues for you / stax / 1972
16 / linda lyndell / what a man / what a man/i don"t know 7” / volt / 1969
17 / jean knight / mr. big stuff / mr. big stuff 7” / stax / 1977
18 / otis redding / (sittin" on) the dock of the bay / (sittin" on) the dock of the bay/sweet lorene 7” / volt / 1968
 

Във втората част на предаването ще ви представим нова продукция на лейбълите Unique, Freestyle, Tru Thioughts и Ninja Tune. Ето и част от обложките на албумите и синглите:

image

The James Taylor Quartet - At The Jazz Cafe London (Real Self)

image

The New Mastersounds - Plug & Play (One Note)

image

Regal - The Mack 12" (Unique)

image

Grupo Fantasma - Sondos Gold (Aire Sol)

image

Valique - R.A.W (Russians At Work) (Freestyle) 

image

Mr. Scurff - Calimba 12" (Ninja Tune)

image

Mika Arisaka - Aquantum (Jazzy Sport)

image

Red Astaire - To My MF Clubheadz EP 12" (Homegroun)

image

Bebo Best & The Super Lounge Orchestra - D"Jazzonga (Chin Chin)

image

Malena - Fried Samba (Freestyle)

image

Fat Freddy"s Drop feat. Alice Russell - The Camel (Fat Freddy"s Drop)

част втора / part two
 
19 / the james taylor quartet / joe"s diversions / live at jazz cafй / real self / 2008
20 / the new mastersounds / all we can do / plug & play / one note / 2008
21 / dj regal / the mack (club edit) / the mack 12 “ / unique / 2008
22 / grupo fantasma / cumbia de los pajaritos / sonidos gold / aire sol records / 2008
23 / valique / long journey (coming to the end) / r.a.w (russians at work) / freestyle records / 2008
24 / mr.scruff / kalimba (radio edit) / kalimba 12” / ninja tune / 2008
25 / little big bee feat. mika arisaka / solitude / aquantum / jazzy sport / 2008
26 / red astaire / wine to the riddim / to my mf clubheadz ep 12”/ homegrown / 2008
27 / valique / taking your seat / r.a.w (russians at work) / freestyle records / 2008
28 / tm juke & the jake baker trio feat andreya triana / that gut feeling / boto and the second liners / tru thoughts / 2008
29 / bebo best and the super lounge orchestra / soul bossa nova / djazzonga / chin chin / 2008
30 / malena / more afro / fried samba / freestyle records / 2008
31 /  fat freddys drop feat. alice russell / the camel (vocal) / the camel cds / fat freddy’s drop / 2008

Този материал видях за първи път преди десетина години, когато ми попадна DVD-то на филма Shaft”. Сред бонусите към филмовата лента бе и момент от записите на саундтрака. Ще можете да видите, чуете и усетите истинската атмосфера в студиото на Stax Records (снимка съм дал по-нагоре в поста) по време записването на музиката. Това един от най-красивите ми спомени свързани с Isaac Hayes. Истински документ за музиката, модата и начина на живот на музикантите от 70-те. Днес едва ли ще намерите студио, в което да може да се пуши. Но още много неща не могат да се намерят в днешните студия. Лошото е, че и музика все по-рядко се среща там.

 

Isaac Hayes scores Shaft film - Cafй Reggio & Shaft Theme 1971







Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: fmgroovy
Категория: Музика
Прочетен: 1780636
Постинги: 627
Коментари: 1310
Гласове: 1198
Спечели и ти от своя блог!
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930